Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat elke medewerker wil dat zijn leidinggevende weet

Wat elke medewerker wil dat zijn leidinggevende weet

 

Waarom loopt de communicatie tussen werknemers en leidinggevenden vaak zo stroef? Enerzijds hebben werknemers regelmatig de neiging om niet eerlijk te zijn tegen hun leidinggevende omdat er tegenstrijdige belangen spelen. Je wil niet als een zeur overkomen en je baas hoeft ook niet alles over je te weten. Anderzijds zijn leidinggevenden vaak niet goed in een vertrouwensband opbouwen met hun werknemers. En dat is jammer. Goede communicatie is van levensbelang voor een succesvolle organisatie. Daarom hebben wij een lijst samengesteld met 10 dingen waarvan elke medewerker wil dat zijn leidinggevende het weet. Alle bazen, managers en leidinggevenden van Nederland: opgelet!

1. Als je me iets te vertellen hebt, vertel het dan! Stuur niet een andere medewerker en stuur niet een mailtje. Zeker als je niet tevreden bent over mijn functioneren of als ik iets niet had moeten zeggen (of juist wel). Roep me even bij je en dan hebben we het erover. Je ontneemt me zo de kans om mijn keuzes toe te lichten en er over in gesprek te gaan.

2. Als ik iets goed doe, zeg het! Als ik keihard heb gewerkt en een nieuwe deal heb gemaakt dan zou een complimentje fijn zijn. Vaak worden dingen die fout gaan meteen genoemd terwijl dingen die goed gaan als iets vanzelfsprekends worden gezien. Dat werkt niet motiverend.

3. Als je het druk hebt, communiceer het! We zien het namelijk meteen aan je omdat je stil, onbereikbaar en formeel wordt. Breng ons op de hoogte dat je de komende tijd minder beschikbaar bent voor ons. Dan zullen we alleen bij je aankloppen voor dringende zaken. Op die manier kun jij rustig je werk doen, en worden wij niet afgesnauwd.

4. Investeer in ons. We vinden het leuk om nieuwe dingen te leren. Organiseer eens een leiderschapscursus voor het hele team. Of laat ons een training volgen hoe we met financiën om moeten gaan of hoe we een jaarrekening moeten lezen. Zo hebben wij het gevoel dat we er toe doen en worden we beter in ons werk. Als er nieuwe ideeën op de werkvloer ontstaan hebben we meteen een realistisch beeld of dit financieel haalbaar is.

5. Micromanage ons niet. Als je zenuwachtig bent over een rapport of project wees daar dan eerlijk over. Zeg: ‘Ik ben nerveus over dit rapport want dit is een erg belangrijke klant. Ik zou het fijn vinden als jullie mij elke dag op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen’.

6. Praat niet achter onze rug om, zelfs niet als je gefrustreerd bent over ons. Als je dat wel doet creëer je spanning in het team. Je laat op deze manier zien dat roddelen prima is en dat komt de sfeer niet ten goede. Wees een voorbeeld. Als wij niet tevreden zijn met jou, zullen we het je ook zeggen.

7. Snij moeilijke onderwerpen aan. Als er tijdens een vergadering lastige onderwerpen niet besproken worden, neemt je geloofwaardigheid af. Je laat leiderschap zien als geen enkel onderwerp je te gecompliceerd is.

8. Respecteer ons privéleven. We vinden het niet erg om na werktijd nog even bereikbaar te zijn of wat langer door te werken. Maar als we duidelijk aangeven dat we vandaag echt op tijd moeten vertrekken, respecteer dat dan. We zijn je dan geen uitleg verontschuldigd. Niet omdat het geheim is wat we doen na ons werk, maar omdat we een privéleven hebben.

9. Geef geen neppe complimenten. Als we keihard hebben gewerkt om iets tot een goed einde te brengen, zeg dan niet; ‘Goed zo, laten we kijken of we dat volgende maand nog beter kunnen doen’. Dat voelt meer als een waarschuwing.

10. Tot slot, vertrouw ons. Wij doen het werk waarmee jij naar jouw baas moet gaan. Wees trots op ons als de resultaten goed zijn en stuur bij als de resultaten tegenvallen. Dreig niet meteen met sancties. Dat zorgt voor een angstige sfeer waarin we niet optimaal presteren. We staan aan jouw kant!