Overslaan en naar de inhoud gaan

7 ongeschreven kantoorregels die niemand je vertelt

7 ongeschreven kantoorregels die niemand je vertelt

De meeste organisaties hebben een handboek waarin precies beschreven staat hoe je je dient te gedragen binnen de muren van het kantoor. Vaak merk je al snel dat er in de praktijk hele andere regels gelden. Het zelf uitvogelen van deze regels kan voor gênante situaties zorgen. Daarom geven wij jou alvast de 7 ongeschreven regels die voor elk kantoor gelden.

1. Promotie hangt niet altijd samen met hoe goed je bent in je werk

Loyaliteit en gunfactor zijn net zo belangrijk als je werk goed doen. Over het algemeen zorgt de kwaliteit van je werk in de helft van de gevallen voor promotie. De andere helft van de promoties hangt direct samen met of het je gegund wordt door zowel je leidinggevende als je collega’s. Wees dus collegiaal naar elke werknemer. Het zorgt niet alleen voor een fijne sfeer op het werk, maar ook dat die promotie weer een stapje dichterbij is.

2. Er gelden verschillende regels, voor verschillende mensen

Op papier is iedereen dan misschien gelijk; in het echt gelden er vaak verschillende regels. Zo kan het zijn dat die ene collega sneller met iets wegkomt dan de andere. Ook managers hebben vaak verschillende regels. Wees je hiervan bewust zodat je niet per ongeluk een regel breekt die voor manager A heel belangrijk is, terwijl manager B meer waarde hecht aan een andere.

3. Managers maken beslissingen niet in hun eentje

Een organisatie is een dynamische omgeving. Zelden wordt iets bepaald door een manager alleen. Bij het maken van een beslissing zijn er vaak diverse collega’s die invloed hebben op dit proces. Kom erachter welke collega’s dit zijn en hou ze een beetje in de gaten. Je weet maar nooit wanneer het van pas komt.

4. Loop af en toe mee naar buiten met de rokers

Of je nu rookt of niet, af en toe meelopen met het groepje rokers kan je een schat aan informatie opleveren. Tijdens deze pauzes worden de laatste roddels besproken en hoor je vaak hoe de vork echt in de steel zit. Op dit sociale moment zijn collega’s eerder geneigd om je op een informele manier tips te geven waar je echt wat aan hebt.

5. Pitch goede ideeën af en toe direct bij je leidinggevende

Heb jij vaak goede ideeën? Zorg ervoor dat je zo’n idee niet altijd lukraak in de groep gooit. De kans bestaat dat een streberige collega er met jouw idee vandoor gaat. Loop bij je leidinggevende naar binnen en bespreek op een informele manier jouw idee. Zo weet hij of zij dat het jouw idee is en dat je nadenkt over je werk. Ga er op jouw beurt ook niet vandoor met een idee van een collega. Dit zorgt voor weinig goodwill en kan verstrekkende gevolgen hebben (zie punt 1).

6. Brutalen hebben de halve wereld

Er wordt gezegd dat brutalen de halve wereld hebben. Dat betekent dat de andere helft is voor diegenen die zich wel netjes aan de regels houden. Probeer erachter te komen wat de voorkeur heeft op jouw werk.

Ben je zelf niet haantje de voorste maar is dit wel de beste manier om zaken gedaan te krijgen? Probeer dan ook eens wat brutaler te zijn. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Wees gevoelig voor het feit dat andere collega’s niet zo makkelijk praten als jij.

7. Teamgevoel?

In een goed voetbalteam werkt iedereen samen. Een doelpunt wordt niet gemaakt door één speler maar doordat een heel team goed samenwerkt. Deze teamspirit is op kantoor vaak ver te zoeken. Laat je niet meeslepen in vervelende spelletjes en doe niet achterbaks over collega’s. Zo weten jouw collega’s dat je niet te manipuleren bent. Hopelijk geef je hiermee het juiste voorbeeld en inspireer je anderen.

Conclusie:

Het hedendaagse werkveld kan competitief en hard zijn. Als je denkt dat je goed wordt in je werk door alleen de geschreven regels te volgen kom je maar al te vaak bedrogen uit. Hou je oren en ogen goed open voor de ongeschreven regels die er gelden zodat je snel je weg vindt op kantoor.

Meer tips over het kantoorleven? Lees hier verder!